2015 yılının tamamında ise 2014’e göre % 8,7 kayıpla 143 milyar 730 milyon dolarlık ihracata imza atıldı. Aralık ayında en fazla ihracatı otomotiv endüstrisi 1 milyar 850 milyon dolarla gerçekleştirirken, bunu hazır giyim ve konfeksiyon ile kimyevi maddeler sektörleri takip etti.

Ülke bazında bakıldığında 2015’te en çok ihracat, 13 milyar 427 milyon dolar ile Almanya’ya yapıldı. Bu ülkeyi 10 milyar 568 milyon dolar ile İngiltere, 6 milyar 890 milyon dolarla İtalya izledi.

İhracatta Şampiyon Ford Otomotiv

3 milyar 847 Milyon TL ile geçen yılın ihracat şampiyonu Ford Otomotiv oldu. Bu firmayı önceki yılın birincisi TÜPRAŞ ile OYAK Renault izledi.

Marmara bölgesinin gözdesi İstanbul ‘ dan 439 firmamız ihracat yapıyor. 77 firma ile İzmir, 66 firma ile Kocaeli, 62 firma ile Gaziantep, 59 firma ile Bursa, 83 firma ile İç Anadolu Bölgesi takip ediyor. İhracatta farklı illerin ağırlığının artmasını, ihracatın Anadolu ya yayılması ekonomi adına sağlıklı ve istenen bir gelişme.

Örnek verelim. 2015’te en hızlı yükselen firma Gaziantep’te olan firma Beşler Makarna % 203 ihracat yapıp ciddi bir büyüme göstermiş.

2015’te kurlar arttığı halde ihracat düştü. Peki neden? Bunu da şöyle açıklayabiliriz; 2015’te ihracat yaptığımız ülkelerin küresel krizin etkisiyle büyüme hızları düşmüş ve dolayısıyla ithalatları da gerilemiş oldu. Rusya, ekonomik ambargo altında olduğu için ithalatını ister istemez kısmış, Irak ise yaşadığı sorunların yarattığı ekonomik etkiler nedeniyle eskisi kadar Türkiye’den mal alamıyor. Bu durumda Türkiye’nin ihracatında en önemli yer tutan ekonomilerin mal talebi düşmüş bulunuyor. Mesela ortada bir kriz yoksa kur arttığında ihracat artar demek belki yanlış olmaz. Ama karşı tarafın krizde olduğu bir ortam söz konusuysa ihracat oranı doğal olarak değişiyor.