İhracat yapmaya başlamadan önce bazı temel taşları sağlam yerine oturtmak gerekir; böylelikle ihracat yolunda sağlam adımlarla ilerleyebilir ve ulaşmak istediğimiz hedefe hızlıca ulaşabiliriz. 

Bu yollar ana başlıklarıyla nelerdir, ihracat yaparken nereden başlanır ve hangi aşamalar izlenir..

Öncelikle ihracat yaparken ANALİZ  ilk ana başlığımız olmalıdır. Analiz derken bu başlığın içine neler girmektedir ?

Analiz yapmak demek ihracat yaptığımız ürünü ve firmayı çok iyi tanımak demektir.  Firmamızın kurumsal kimliği ve kurumsal yazısı olmalıdır. Firmamızla ilgili izleyeceğimiz stratejileri belirlemeliyiz. Firmanın ulaşmak ve satış yapmak istediği hedef Pazar doğru olarak belirlenmeli. Daha sonra firmamıza bir Vizyon Yol Haritası tespit edilmelidir. Peki Vizyon Yol Haritası nedir ve nasıl olmalıdır ?

VİZYON YOL HARİTASI

  • DİJİTAL PLANLAMA
  • FİNANSAL PLANLAMA
  • İŞ PLANI
  • SATIŞ PLANI

Şeklinde olmalıdır.

İhracat yapmak istediğimiz firmayı çok iyi tanımak amacıyla her türlü analizi yaparken; şirketin finansal analizini sorgulamalıyız? Şirketin sermayesi ne kadardır? Şirketle görüşme yaparken şirketin kurumsal, finansal bilgilerini doğru şekilde toplamalıyız. Şirketin sermayesi, devlet desteklerinden faydalanıyor mu, ihracat yapmanın ucuz yollarını ve ihracatı ucuza mal etmenin yollarını bilmeliyiz?

Şirketin sosyal medyada tanınırlılığını sağlamak amacıyla dijital planlamayı da doğru yapmalıyız; ve bunu yaparken sosyal medya ve iletişim teknolojilerini kullanarak farkındalık ve farklılık yaratmalıyız.

Sosyal medya ürünlerini çok yölü ve yerinde kullanmak derken; WEB SİTESİ, B2B SİTELERİ,MAİLİNG, FACEBOOK, TWİTTER, İNSTAGRAM, LİNKEDİN, ve olmazsa olmaz GOOGLE uygulamalrından bahsetmekteyiz. İşletme ve kurumsal analizi yaparken, Kurumsal kimlik ve logo çalışması ile birlikte reklam kampanyalarıyla MARKALAŞMA hedef alınmalıdır.

Şirketimizi tanırken kurumsal kimliğimizi belirledikten sonra, öncelikle şirketimizin bulunduğu sektörde aynı kulvarda yarıştığı diğer rakip şirketler kimlerdir, şirketimizin Pazar payı nasıldır, diğer firmalarla ürün farklılıkları ve sektörde getiridiği farklılıklar nelerdir; bunları doğru bir şekilde belirlemeliyiz.

Şirketimizle ilgili bu bilgileri doğru belirlemek için faydalandığımız yöntemlerden bazıları ise; Teknik Analiz yöntemleridir. Nedir Teknik Analiz Yöntemleri ?

Bilimsel yöntemlerle ( Anket, Soru/Cevap, Gözlem vb.) şirketin insan kaynakları, üretim kapasitesi, çalışanları Kritik/Analitik Düşünme yoluyla analiz edilmelidir.

Bunlardan sonra şirketin MİSYON/VİZYON u doğru şekilde belirlenmelidir. Daha sonra şirketin üretim analizi doğru şekilde yapılmalı ve sonuçlara ulaşılmalıdır.

İhracatta yola devam etmek için daha sonra, SWOT ANALİZİ ile şirketimizin zayıflıkları ve avantajları nelerdir bunlar belirlenir. Analiz doğru şekilde yapıldıktan sonra zayıflıkları ele alınarak ve çözüm yolları üretilerek bunların güçlendirilmesiyle şirketin ivme kazanması sağlanır.

Şirketin kurumsal analizi doğru yapıldıktan ve çözüm odaklı yollar belirlendikten sonra, ürün analizini de doğru şekilde yapmak gerekiyor.

Pazarlayacağımız ve markete sunacağımız ürünü ancak gerekli analizleri yaptıktan sonra veçok iyi tanıdıktan sonra verimli şekilde pazara ve müşteriye pazarlayabiliriz. Belirlediğimiz hedef ülkede ve pazarda ürünü satmak için hangi veri kaynalarında ve sosyal medya ürünlerindeki kurumlarda yeralmalıyız, bunu doğru şekilde belirlememiz ve bir liste hazırlamamız gerekiyor. Bunları yaparken “Ben olsam ürünümü nasıl pazarlarım ?” diye düşünmeliyiz. Planlama yapmalıyız ve İhracat Analizimizi yaparken bazı soruları kendimize sormalıyız; ürün belgesi varmıdır; rekabet avantajı varmıdır, pazara giriş nasıl planlanmalı, hedef ülkenin durumu ve şartları nelerdir, ürünün helal sertifikası varmıdır, bunları bilmeliyiz.

İhracatta bu yolları izledikten sonra ticari istihbarat sitelerinde gerekli araştırmalar yapılarak PAL (Potansiyel Alıcı Listesi) oluşturularak, B2B sitelere kayıt yapılarak mail, telefon ve yüzyüze görüşmeler yoluyla potansiyel müşterilere ulaşılarak tanıtım ve satış yapılmaya çalışılır.

Müşterinin soracağı sorulara sosyal medya üzerinden cevap verebilecek şekilde kayıtlar oluşturmalıyız. Firmanın bu yolla müşteriye birebir iletişim sağlama ve satış konusunda direkt ulaşma imkanı sağlar.

Sonuç olarak firma ve rünümüzle ilgili gerekli analizleri yaptıktan sonra ve kendimize sorular sorup cevapladıktan sonra, kendi özel listemizi, potansiyel alıcı listemizi diğer adıyla kendi network’ümüzü oluşturarak ihracatta satış ve pazarlama yolunda emin adımlarla yola devam etmeliyiz. Bunlarla birlikte firma ve ürünümüzün PR ve sosyal medya çalışmalarına ağırlık vermeli ve tanıtım yoluyla Markalaşması sağlanmalı, markalaşma yoluyla ise sektörde farklılık yaratması sağlanmalıdır. Bunun başarılı olması için hedef Pazar stratejisinin doğru belirlenmesi çok önemlidir.

  • Dijital Planlama
  • Finansal Planlama
  • İş Planı
  • Satış Planı

AVUSTRALYA ile İHRACAT YAPARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR ?

Avustralya dünyada sübvanse alan ürünlerle rekabet etme durumunda olmasına ve kendi pazarlarına girişi ticaret engelleri ile yasaklanmış olan ülkelerin serbest rekabet kurallarına aykırı uygulamaları ile karşı karşıya olmasına karşın, herhangi bir ürün veya ihracat sübvansiyonu almadan üretim ve ihracat faaliyetini başarıyla sürdürmektedir.

Ayrıca Avustralya yerli sanayini geliştirmek amacıyla 1980’li yıllara kadar yüksek tarifeler ve kotalar uygulamıştır. Bu korumacı politikalar gsmh’de imalat sanayinin payının % 30 a kadar çıkmasına ve kayda değer bir istihdam sağlanmasına rağmen sanayinin rekabetçi bir yapıda gelişmesine engel olmuştur. 1980 sonrasında indirilen tarifeler ve diğer liberal politikalar sayesinde imalat sanayi daha rekabetçi bir nitelik kazanmış ve otomotiv, makine, ilaç ve benzeri sektörlerde ihracat odaklı büyümeler sağlanmıştır.

Avustralya inşaat sektöründe küreselleşmenin etkisi düşük düzeydedir. Şirketlerin büyük bir kısmı Avustralyalı firmalardan oluşmaktadır. Sektör içerisindeki elde edilen gelirlerin çoğunluğu ülke içerisinden sağlanmaktadır. Bununla birlikte az sayıdaki Avusralyalı inşaat şirketleri de diğer ülkelerde faaliyetlerini sürdürmektedirler. İnşaat sektöründeki ihracat ve ithalat oranı düşük seviyededir. Ağır sanayi yatırımlarının özellikle gaz ve petrol işleme projeleri sayesinde inşaat sektörünün lokomotifi olması beklenmektedir.

Avustralyada ödemelerde yasal olarak sadece avustralya doları kullanılmaktadır. Yabancı ülke paraları, uluslar arası havaalanlarında, bankalarda, büyük otellerde ve çok yaygın olmayan döviz ofislerinde değiştirilebilir. Avustralyadaki bankalar kendi aralarında büyük bir rekabet içindedirler. Avustralya mali sisteminin üç parçadan oluştuğu söylenebilir. Bunlar, bankalar gibi mali teşebbüsler, düzenleyici kuruluşlar olan Reserve Bank ve Australian Prudential Regulation Authority (APRA)’dir.

Bütün havaalanlarında döviz büroları mevcuttur. Avustralya’ya ziyarette bulunacak kişilerin paralarını havaalanlarında ya da banka şubelerinde bozdurmaları tavsiye edilmektedir. Ayrıca on bin doların üzerinde ülan para giriş ve çıkışları yetkili makamlara bildirilmek zorundadır.

Pasaport ve vize işlemleri diplomatik, hizmet, hususi ve umuma mahsus pasaport hamilleri vizeye tabidir. Avustralya’ya gelecek olan Türk vatandaşları Türkiye’deki avustralya temsilciliklerinden vize almak zorundadırlar.

Avustralya gümrüklerinde oldukça katı kurallar mecvuttur. Bütün hayvanların, hayvansal ürünlerin, gıda maddelerinin, bitki ve bitkisel ürünlerin ülkeye sokulabilmesi için karantina kontrolünden geçmesi gerekmektedir; bu nedenle havaalanında yolcular bu tür ürünleri gümrük görevlilerine deklare ettirmelidirler. Bununla birlikte Avustralya dolarının ülkeye sokulmasında herhangi bir yasaklama yoktur. Ancak 5000 doların üstündeki meblağların bildirilmesi gerekmektedir. Resmi tatiller ve çalışma saatleri genelde 09:00-17:00 arasındadır. Mağazalar ve alışveriş merkezleri Perşembe günleri 21:00 a kadar, haftanın diğer günleri saat 18:00 a kadar açıktır. Bankalar, Pazartesi – Perşembe 09:00-16:00, Cuma 09:00- 17:00 a kadar açıktır. Türkiye’nin Sidney Başkonsolosluğu 09:00-16:00 a arası hizmet vermektedir. Resmi tatil günleri 25 Aralık  Noel tatili 27 Aralık Boxing Day 01 Ocak – Yeni Yıl 26 Ocak-Ulusal Gün 26 Nisan- Anzak günü Paskalya tatili (Nisan ayının 2.pazarı) Haziran ayının ikinci pazartesi- Kraliçenin doğum günü olarak kutlanır. Bunlarla birlikte her eyaletin farklı resmi tatilleri bulunabilmektedir.

Genel Olarak Gümrük Vergileri

İthalatçılar tarafından ödenecek gümrük vergisi, Avustralya Gümrük Tarifesi kapsamındaki ürün gruplarına göre tespit edilmektedir. Avustralya, tarife indirim programı çerçevesinde, toplam ürünlerin % 41’inin vergisini sıfıra, % 35’inin vergisini de % 5’e indirmiştir. % 5’in üzerinde gümrük vergisi uygulanan ürünler ise yolcu taşıma amaçlı motorlu araçlar (YTMA), tekstil ve giyim, ayakkabılardır (TGA).

1998 yılında duyurulan bir sanayi geliştirme programı altında, YTMA ve TGA tarifeleri, 2005 yılına kadar mevcut seviyelerinde dondurulmuştu. Buna göre YTMA’ larda vergi oranları % 15, giyimde % 25 ve ayakkabı ve ev tekstilinde ise % 15 seviyesinde olan oranlar 2005 yılı ile birlikte sırasıyla % 10, % 17.5 ve % 10’a indirilmiş ve son olarak 2010 yılı Ocak ayı itibariyle yapılan indirim ile sırasıyla % 5, % 10 ve % 5 düzeyine çekilmiştir.

Avustralya vergilerinin büyük bir bölümü ad-valorem olarak hesaplanmaktadır. Avustralya Gümrük Tarifesi, Armonize Sisteme dayanmaktadır. Bazı durumlarda, anti-damping ve karşılıklı alınan önlemler çerçevesinde ek vergiler de uygulanabilmektedir.

Avustralya’ya girecek ürünler, gümrük vergisi ve/veya katma değer vergisi (GST) ile diğer vergi veya ücretlere tabii olabilmektedir. Gümrük vergileri, ürünün çeşidi ve menşe ülkeye göre değişiklik gösterebilmektedir. Gümrük vergilerine Avustralya Gümrük ve Sınır Koruma İdaresinin web sayfasından http://www.customs.gov.au/tariff/default.asp ulaşılabilmektedir.

Avustralya, GSP (Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi) kapsamında,  DC ve DCS olarak gruplandırdığı gelişme yolundaki ülkelerden (Developing Countries) bazı ürünlerin ithalatında normal tarifeye göre daha düşük gümrük vergisi uygulamaktadır. Türkiye DCS grubuna giren ülkelerden biri olup, DC grubuna tanınan oran kadar olmasa da, ülkemiz menşeli bazı malların ithalatında normal tarifeden daha düşük gümrük vergisi alınmaktadır.

Tarife Taviz Programı, bazı şartlar altında, bazı ürünlerin gümrük vergisinden muaf olarak veya indirimli vergi uygulanarak ithal edilmesine imkan vermektedir. İthalatçılar, iç piyasada üretilen aynı veya benzer ürün bulunmaması durumunda, ithal ettikleri ürünler için vergi iadesi talebinde bulunabilmektedirler. Bu program ile tüketim malları üzerindeki vergi alınmamakta, diğer mallar için ise % 3 oranında vergi alınmaktadır.

The Project By-Law Programı da (PBS), Avustralyada üretilen benzer ürünlerin bulunmaması halinde, tarım ve altyapı gibi önemli projelerde kullanılmak üzere ithal edilen sermaye mallarının gümrüksüz ithaline izin vermektedir. Bu durumda ithal edilecek ekipmanların toplam değerinin 10 milyon AUD veya 5 milyon ABD dolarından fazla olması gerekmektedir.

Gümrük tarifeleri ile ilgili genel bilgiler, Gümrük Bilgi Merkezlerinden alınabilmekle birlikte, ithalatı düşünen kişilerin, daha güvenli ve kesin bilgileri kapsayan Tarifeler Mevzuatına (Tariff Advice) başvurmaları en uygun yöntem olacaktır. Başvurular, ürünün ithal edileceği eyaletlerin Gümrük Bilgi Merkezlerine yapılmalıdır. Başvuru, ürünü tanımlayıcı dokümanları, teknik bilgileri ve uygun olduğu durumlarda ürünün örneğini içermelidir.

Gümrük Komisyoncularına, ayrıca elektronik giriş imkanından yararlanma olanağı da verilmektedir. İthalatçıların, ithal işlemlerinde ve ürün sınıflandırmasında deneyimli olan Gümrük Komisyoncuları ile çalışması kendileri için büyük kolaylık sağlamaktadır. Gümrük Komisyoncuları/Acentelerinin listesi, eyaletlerin mahalli telefon rehberleri olan yellow pagesten (www.yellowpages.com.au) temin edilebilmektedir.  Bu sayfa açıldıktan sonra ekrana gelen Business Type başlıklı boşluğa Customs Brokers ibaresi girildiğinde bütün gümrük komisyoncularının bilgileri ekrana gelmektedir.