Farklı özelliklerde birçok ihracat işlemi olduğu gibi, bir malı yurt dışında bir ülkeye satmak olarak ele aldığımızda, ihracat süreci de ihraç edilecek ürüne, ihraç edilecek ülkeye ve ihraç şekline göre hazırlanacak ihracat belgeleri, ihracat aşamaları ve prosedürleri açısından çeşitlilik arz etmektedir.

İhracatçı olmak için özel bir belge, izin gerekmemekle birlikte gerekli bazı kuruluşlara üye olarak, kayıt yaptırarak ( vergiye tabi gerçek veya tüzel kişilik, Ticaret ve Sanayi Odası, Esnaf ve Sanatkarlar Odası, İhraç edilen ürünle ilgili İhracatçı Birliği, İlgili Gümrük İdaresi.) ihracatçı kimliği, niteliği kazanılmış olur.

Ardından müşterinin bulunmasıyla ilgili çalışmalar, ihracat sözleşmesinin imzalanması, gerekli olan ve müşteri ile üzerinde anlaşılan diğer ihracat belgelerinin alınması, hazırlanması gelmektedir. Müşterinin bulunmasında uluslararası fuarlara katılım, firma rehberleri, ticari heyetler, ticaret müşavirlikleri, konsolosluklar, B2B siteler, internet, sosyal medya, pazar araştırma gezisi ve potansiyel müşteri ziyaretleri gibi seçenekler mevcutken pazarlamanın uluslararası versiyonu olan bu çalışmada ihracat danışmanlık firmalarından profesyonel destek te alınabilir. Sipariş kesinleştiğinde ihraç ürününün üretimi/ ambalajlanması/ yüklemeye hazır hale getirilmesiyle ihracata hazır hale gelmesi sağlanır.

Nakliyeci firma ile anlaşılıp yükleme gerçekleştirilir. Gümrük Müşavirliği firmasıyla da görüşülerek, İhracatçı firma, nakliye firması, gümrük firması tarafından kendi sorumluluklarında olan ihracat belgeleri hazırlanır. ( Çeki listesi, Fatura, Invoice, Konşimento, A.TR – EUR1 – Menşe Şehadetnamesi Serbest Dolaşım Belgeleri, Gümrük Beyannamesi vd. gibi) İhraç malının gümrük bölgesinde gümrük işlemleri yapılarak yurtdışına çıkışı gerçekleşir.

İhracat sonrasında ise mal bedelinin yurtiçine getirilmesi ( ithalatçının ve ihracatçının bankaları aracılığı ile ) takip edilir. Süreç içerisinde Eximbank, Kosgeb, DİR-Dahilde İşleme Rejimi taahhütleri varsa kapatılır, KDV işlemleri yapılır.

İhracat üretim pazarlama vd birçok aşamada devlet tarafından teşviklerle desteklenmektedir. Örneğin Marka, Fuar, Pazarlama, Pazar Araştırma vd.