İhracat pazar araştırması ile ürünlerinizin potansiyel alıcılarına ulaştınız. Pazara giriş stratejisi de hazır. Şimdi, ürünlerinizi taşıyacak, zamanında ithalatçınıza teslim edecek lojistik şirketleri ile iletişim kurmalı, alternatifli bir liste oluşturmalısınız. Bunun için de, sevkiyat yapılacak ülkelerde tecrübeli, hukuki yapı konusunda bilgili nakliyecilere ihtiyacınız var. Önce, nakliyeciler için bir tablo oluşturun ve araştırma yaparak, bulduğunuz firmaları listeleyin. Firmanın ismini, yetkili kişiyi, yetkilinin iletişim bilgilerini, işletmenizin tercih ettiği teslim şeklini, lojistik firmasının şartlarını, süreçlerini ve topladığınız fiyat tekliflerini yazın.

Ürün hangi gün sizden teslim alınır, hangi gün antrepodan çıkar, yol kaç gün sürer, müşterinize teslimat ne zaman yapılır gibi soruları sorarak, önce firmayı tanıyın. Sıradaki karar, sevkiyat türünü netleştirmektir. Kara yolu tercih etseniz pahalı, deniz yolunu seçseniz uzun, demir yolu, en ucuz ama her yerde yaygın değil, uçak ile sevkiyat da en hızlı ve en pahalı taşıma şekli olarak kabul edilir.

Kara yolu tercih etseniz bile, taşıma şirketleri, tırları Ro-Ro’lara yükleyip deniz yoluyla gönderimi daha ucuza mal etmeye çalışabilir. Anlaşma şartlarınızı, bu durumu göz önünde bulundurarak, belirleyin. Teslimat süreniz kısaysa, nakliyecinizden, gemiye yüklenmeden, kara yolu ile sınır çıkışı talebinizi mutlaka iletin. Kara yolu ile gönderdiğiniz ürünlerin, Pendik limanda kaldığını ya da İtalya’da Trieste limanında grev olduğu için teslimatın gecikeceğini duymak istemezsiniz. Mutlaka hatırlanması gereken bir konu daha var ki, yükleme ve boşaltma konusunda sorumluluklarınız. Nerede başlayıp nerede bittiğini önceden bilmeli, gerekirse, ilave personel ile yüklemeyi zamanında tamamlamalısınız.

Gümrük Müşavirliği firmalarıyla çalışmak, işinizi kolaylaştırmakla birlikte, sıfır hataya yakın, minimum maliyetle işlemleri tamamlamanızı sağlar. Ürününüze ait GTİP kodundan, ülkede uygulanan vergi oranlarına, hangi ülkeye hangi evrakların istendiği gibi bilgileri çalıştığınız, gümrükçünüzden alabilirsiniz. İhraç ürünü ile yönetmelikte bir değişiklik olup olmadığı konusunda da sizi, her daim, güncel tutarlar.

İhracat için hazırlayacağınız, antetli kağıda basılı, kaşe imza yapılmış, Türkçe ve İngilizce faturalarınız, ürünlerin ambalaj bilgilerinin detaylandırıldığı paket (çeki) listeniz, gümrükçünüze ulaştırılmalıdır. Teslim ettiğiniz evrak sayılarını mutlaka not olarak yazın. Örneğin, üç orijinal üç kopya olarak teslim edilmiştir, gibi. Orijinal faturaların gümrüğe teslim edilip edilmediğinin onayının alınması, ithalatçınıza bilgi akışı sağlamanızda çok önemlidir. Gümrükçünün teslim ettiği, lojistikçinin almadım dediği durumlarla karşılaşmamak için teslim tutanağı hazırlayıp gümrük ve lojistikte birlikte çalıştığınız yetkililere gönderip imza isteyebilirsiniz. İthalatçınızı, doğru ve güncel bilgi paylaşarak, hizmet sürecinde de desteklemek, tedarikçiler arasından sıyrılmanıza olanak verir. Evrakları, dışarıdaki ekibe gönderdikten sonra, ithalatçı firmadaki yetkiliye de evrakları iletin ki, onlar da kendi süreçlerini planlayabilsin.

Gümrük ve lojistik süreçlerinde, ne kadar bilgi sahibi olursanız olun, yine de firma temsilcileri ile konuşurken, uzmanların tavsiyelerine kulak vermeyi ihmal etmeyin.

Yazar: İpek KOZA