Teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte zahmetli ve yüksek masraflara neden olan Pazar araştırmaları yerini teknolojiye bırakıyor.

Hatta günümüzde bazı firmalar sadece interneti kullanarak ihracat yapmakta. Yeni ticaret dünyasında artık herşey açık, net ve anlaşılır olabilmeli ve isteyen kişiler oturdukları yerden size ulaşabilmelidir. Bu teknolojinin gerisinde kalanlar ne kadar fiziksel Pazar araştırması yaparsa yapsın birçok fırsatı rakiplerine bırakmaktadır.

Teknolojinin hayatımıza ilk girmeye başladığı günlerde ticaret genellikle firmaların kişisel web sayfalarıyla olabilmekteydi. Fakat teknoloji hayatımıza girmesi çok uzun zaman almamasına rağmen hızla ilerledi ve firma rehberleri diye adlandırdığımız yerel ve küresel websayfaları açıldı. Bu sayfalar sayesinde satın alım yapacak firmalar tek tek uğraşmak yerine websitesine giriyor ve istediği ürünü yazarak o ürünle ilgili ticari ilişkiler yürüten firmalara ulaşabiliyordu. Daha sonra ticaretin tamamen internet üzerine yansımalarını görmeye başladık. Özellikle Amazon, ebay gibi küresel firmaların bu alana giriş yapmalarıyla firmaların son tüketiciye internet üzerinden satış yapma aşaması başlamış oldu. Bu evre hala günümüzde hızla büyüme aşamasındadır ve dünyada bu imkana sahip olmayan bir çok ülke vardır. Bu sayede gelişimini kolaylıkla tamamlayabilmesi için uzun yıllar gerekmektedir. Bu da gösteriyor ki B2C (firmadan tüketiciye) sitelerine hala yatırım yapılabilir. Bu akımın hızla ilerlemesi ve yeni teknolojik faaliyetlerin devreye girmesiyle girişimcilerin kafasında bazı fikirler parladı ve neden firmalar tüketiciye ürün satabiliyor da firmalara, yani ticari amaçlı satın alım yapacak tüzel kişiliklere satış yapılamıyor sorusunu getirdi. Bu fikirle birlikte Alibaba gibi bazı B2B (firmadan firmaya) siteler açıldı.

Peki nedir B2B?

B2B günümüzde firmaların hiçbir zahmete katlanmadan internetin olduğu her ortamda satış ve satın alım faaliyetlerinin yapılabildiği gelişmiş ticari websitelerdir. Bu sayede firmalar reel hayatta belki de hiç tanışamayacakları uzak ülke firmalarına ulaşarak ticari faaliyetler yürütebiliyorlar. Bu sayede küresel rekabet ve ticaretin artışına büyük ölçüde fayda sağlanmış oluyor. Yani Pazar araştırma gezisinde tanıdığın ürün satan firmayla kısıtlı kalmıyor veya bazı satın alım yapan firmalara muhtaç olmamış oluyor ve aynı pazarda bile olsa farklı toptancılar, distributorlar bulabiliyorsun.

Bazı B2B örnekleri olarak Alibaba, Kompass, Ecpages, Go4worldbusiness verebiliriz. Peki B2B sitelerde nasıl avantajlı konuma ulaşabiliriz? Bunun cevabı tek ve net değildir. Reel hayatta da olduğu gibi bir çok pazarlama faaliyetlerine dayanmaktadır ve her bir platform için değişiklik gösterebilmektedir. Fakat yine de tüm websiteleri için örnek olabilecek bazı kurallardan bahsedelim;

  • B2B sitelerinin birçoğu Google gibi çalışmaktadır. Bundan anahtar kelimelerin önemini anlamayız. Satın alım yapan firmaların en çok hangi kelimeleri kullanarak arama yaptıklarını saptamalı ve ona göre içerik doldurmalıyız.
  • Firma profillerini en ufak detayına kadar doldurmalıyız. Bunu yaparken empati kurmalıyız. Çünkü bizlerde karşımızda ne olduğu belli olmayan kafada bir çok soru işareti bırakan firmalarla ticari ilişkilere girerek risk almaktan kaçınmak isteriz. Uluslararası ticaret risklerin olduğu ve iki tarafında risklerini azaltmak istediği bir ortamdır. Ayrıca B2B sitelerde detaylı bilgilerin yazılı olduğu firma profilleri diğer rakiplerine karşı aramalarda üst sıralarda çıkacaktır. Bu nokta çok önemlidir. Bunun sebebi insanlar davranış özellikleri olarak belli bir sayfadan sonra olan firmalara bakmamaktadır.
  • Ürün fotoğraflarımızın iyi olması gerekmektedir. Bunun nedeni iyi fotoğraflar dikkat çeker ve firmanızı incelenme imkanı sağlamaktadır.
  • Sizinle iletişim kuran firmalarla hızlı iletişim kurmalı ve her türlü sorularını cevaplamılısınız.

Dünyadan yüzlerce küresel ve yerel B2B siteleri bulunmaktadır. Bu websiteleri için detaylı araştırma yaparak bulabildiğimiz kadar çok websitesi bulmamız faydamıza olacaktır. Birçok B2B sitesinin ücretsiz üyelikleri de bulunmaktadır. Bunlara kayıt yaparak isminizi orada bulunması firmanız için en azından reklam olacaktır. Bu kayıtları yaparken açıklamalarınızda iletişim bilgilerinizin varolmasıyla birlikte ücretli üyelik yapmamış olsanız bile firmalar size ulaşabilecektir.

Bunun yanında yerel B2B sitelerine kayıt yaptırmak o ülkelerde bir distribütörünüz olması anlamına gelebilmektedir. Bu nedenle hiçbir B2B sitesi küçük görülmemelidir. Hatta bu sitelere kayıt yaparken mümkün ise o ülkenin dilinde kayıt yapmak avantajlı olacaktır.

Sonuç olarak B2B siteleri günümüzde katlanarak önemini artırmakta ve yıllar boyunca bu önem artmaya devam edecek gibi gözükmektedir. Bu nedenle mümkün olduğu kadar B2B sitelerle olan ilişiği artırmak firmalarımızın yararına olacaktır. B2B sitelerinden yeterince dönüş alamıyorum diye kayıtları kapatmamak gerekir. Bunun nedeni B2B son 3 4 yıldır popülerliğini artırmış ve her geçen gün katlanarak artırmaktadır. Herkesin en az bir sosyal medyasının olması gibi her firmanında B2B kaydı olacaktır ve bu gemide erkenden yerini alan firmalar avantajlı olacaktır.

Yazar : Cihad AYTEKİN