İhracatta müşteri bulmak kadar önemli bir faaliyet var ise bu depolama faaliyetidir. Nasıl bu kadar önemli olabilir? Depo olmadan da olabilir ben üretimimi yapar yapar satarım diyorsanız yanılıyorsunuz. Yazının başından sizleri hüsrana uğratmış olabilirim. Ama bizim işimiz gerçekleri söylemek. Eğer aklınızda depolama faaliyeti gerçekleştirmek yok ise bu yazıyı okuduktan sonra artık var. Şimdiden hayırlı uğurlu olsun değerli okur.

İhracat süreçlerinde ürünlerin muhafaza edildiği, stoklandığı, korunduğu ve taşımaya hazır hale getirildiği açık veya kapalı alanlar gereklidir. Müşteri ürününüzü almak istediği sayıda veya günde göndermemeniz durumunda güven kaybı yaşanabilir. Önlem almak için ürün stokunu iyi yönetmek gerekir. Stok için bir alana ihtiyaç duyulur bunlarda depolardır. Depo; kontrol, sevkiyat, teslim alma, yerleştirme vb. gibi faaliyetleri kapsar. Depo ürünün müşterilere ulaşımında büyük zaman avantajı sağlar. Ürünlerin hammadde aşamasından üretim ortamına, oradan tüketim merkezine ve dağıtımına kadar olan faaliyetlerin gerçekleşmesinde rol oynar. Depolama yaparak sürekli kaynak bulundurursunuz. İthalatçı arasında ki ‘tam zamanında’ felsefesine uygun olarak sistem geliştirmiş olursunuz. İthalatçı için zaman ve yer farkını ortadan kaldırırsınız, bir ihtiyaç değil zorunluluktur ve belirli bir yatırım yapmanız gerekir. Ürünler önceden üretilip depolanmadığı zaman, talep hızı üretim hızını geçebilecek ve satış kaybını da beraberinde getirecektir. Depolamada belirli iş süreçleri vardır. Eşya giriş ve boşaltma, fiziksel depolama, siparişlerin alınması, ambalajlama, eşyanın çıkışı ve yüklenmesi gibi iş süreçleri mevcuttur. Depolama hizmetini çoğunlukla ihracatçının kendi deposu yok ise lojistik firmaları da üstlenmektedir.

Depolama gereksinimi çok eski zamana dayanmaktadır. Başlangıçta amaç, temel gereksinim maddelerinin, olumsuz çevre ve iklim koşullarından korunmasıydı. Ama artık çok sayıda ürünün üretildiği ve pazarlandığı günümüzde ise işletmeler, zaman kaybından müşteri kaybetmek istememe adına depolama sistemine geçmektedir. Depolar firmalar için üretimde sürekliliği, pazara zamanında ürün yetiştirmeyi, dolayısıyla pazarda rekabet edebilmeyi sağlamaktadır. Sizde pazarda rekabet etmek daha fazla pazara hakim olmak istiyorsanız depolama faaliyetine merhaba diyebilirsiniz.

Unutmayın Stok depoyu, depo stoku oluşturur.22