Medikal turizm bazında dünyadaki en önemli bölge Asya kıtasıdır. Bölge yılda 1,3 milyon medikal turisti çekmekte ve Tayland, Singapur, Hindistan, G.Kore ve Malezya gibi ülkelerle bu faaliyetin kapsamı şaşırtıcı boyutlara ulaşmıştır.
Medikal turizm pazarında talep Kuzey Amerika, Batı Avrupa ve Ortadoğu olarak üç bölgede yoğunlaşırken, bu bölgelerdeki talebin destinasyonları dağılımı bakımından; Avrupalı medikal ziyaretçilerin favori ülkesi Hindistan, Malezya ve Tayland’dır. Malezya İslami referansı nedeni ile Ortadoğu pazarına hakimdir. Singapur, Japon pazarının temel destinasyonudur. Küba doğal olarak Orta Amerika pazarına yönelmiştir. Sağlık turizminde Malezya ve Singapur’un şaşırtıcı boyutlara ulaşan bu gelişiminin nedenlerini araştırdığımızda önemli bulgulara ulaşmış olduk.

MALEZYA

Malezya, 1998 yılında çıkardığı Özel Hasta Bakım Tesisleri ve Hizmetleri Yasası ile devlet tarafından yoğun bir şekilde desteklenmekte olan bir sağlık turizmi endüstrisi oluşturmuş ve geliştirmektedir. 2012 yılında ülkesine tüm dünyadan 770.000 sağlık turisti çekmeyi başarmıştır. Malezya dünyada, Sağlık Bakanlığı bünyesinde ayrı bir sağlık turizmi birimi kuran ve sağlık turizmini uzun vadeli bir politika haline getiren nadir ülkelerden biridir. 8. Malezya Planı’nda, turizmin geliştirilmesinde sağlık turizminin anahtar alan olduğu belirtilmiştir.

Avustralya, Avrupa ülkeleri, Singapur ve Japon sağlık turisti Malezya’daki fiyatların kendi ülkelerinden düşük olmasını ve kaliteli sağlık hizmetini fırsat olarak değerlendirmektedir. 6 adet JCI akredite hastanesi bulunmakla birlikte, kendi akreditasyon sistemini uygulayabilen, dil ve vize sorunlarını çözmüş olması önemli tercih sebepleridir. Hastalar daha çok cerrahi müdaheleler için Malezyayı tercih etmekte olup, en popüler işlem ise obezite ve yağ aldırma operasyonlarıdır.

SINGAPUR

2012 yılında gelen 850.000 uluslararası hasta ile Güney Doğu Asya’da medikal turizm merkezi olmuştur. Endonezya ve Malezya gibi komşu ülkelerin yanı sıra Birleşik Arap Emirliği, Suudi Arabistan, Yemen, Umman, Katar, Kuveyt, Bahreyn, Çin, Güney Asya ve Orta Doğu, ABD ve İngiltere gibi diğer Avrupa ülkelerinden de hastalar Singapur’u tercih etmekteler. Singapur sağlık sisteminde yüksek hizmetler sunmaktadır. Sağlık turizminde kanser ve kök hücre tedavilerinde ön planda bulunmaktadır.

Singapur 2015 yılına kadar yılda 1 milyon yabancı hasta bakmayı hedeflemiş bir ülkedir. Yurt dışından tedavi amacıyla Singapur’a giden hastaların her yıl ekonomiye 3 milyar dolar katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Singapur, daha sonraları girdiği bu pazarda hava alanlarına tıbbi turizm alternatifleri ile ilgili bilgi stantları yerleştirmiştir. Japon pazarının temel destinasyonudur.

Beyza ŞENGÜN

KAYNAKÇA