İşletmenizi rekabetin sınırları dışına çıkarmaya ve kendi pazar alanınızı yaratmanın bir yolu olsaydı ne olurdu? Kârlı yeni pazarlardan kazanç elde ederken, hızı ayarlayabilir ve benzersiz ürünler yaratabilirseniz?

Mavi okyanus stratejisi, şirketlerin benzer şirketlerle rekabet etmekten çok “tartışmasız pazar alanı” elde etme yollarını aramaktan daha iyi bir iş teorisidir. Terim, W. Chan Kim ve Renee Mauborgne tarafından hazırlanan ” Blue Ocean Strategy ” adlı kitaptan (Harvard Business Review Press, genişletilmiş baskı, 2015) elde edilmiştir. Strateji, yüksek ürün farklılaştırmasının ve düşük maliyetin aynı anda takip edilmesini ve dolayısıyla rekabeti alakasız hale getiriyor.

Kimbaş , Forbes gazetesinde yayınlanan bir makalede “Çalışmamız mavi okyanus stratejisine özellikle pazardaki arz talebi aştığında ihtiyaç duyulduğunu gösteriyor” dedi . “Bu durum günümüzde giderek daha fazla sanayiye uygulanmaktadır ve gelecekte daha da yaygınlaşacaktır.” cümlelerine yer verilmiştir.

Mavi okyanus stratejisine örnekler          

Kim, Amazon’un çevrimiçi bir perakendeciden pratikte her şeyi satan dijital bir platforma nasıl geçtiğine dikkat çekti.

“Dünyadaki en geniş kitap seçkisini sunan, iyi fiyatlarla, alıcıların emirlerinin otomatik olarak teyit ederek, onu satın alanların yararlı bir seçimi ile paketten ayıran  ilk kitap okulunu mavi okyanus strateji örneği olarak düşünün “

Mauborgne’ye göre ise; Ancak Amazon, mavi okyanuslar yaratmada her zaman başarılı değildir. Mauborgne’ye göre, birkaç örnekte Zappos’a, eBay’e ve Apple’a karşı başarısız oldu.

İyi Mavi Okyanus stratejisi üç temel özelliği ile karakterize edilir: Odaklanma, sapma ve zorlayıcı bir etiket hattı .

Odaklanın . Bir değer eğrisi, bir şirketin kaynakları korumasına ve stratejinin en önemli yönlerine odaklanmasına yardımcı olur. Bir değer eğrisi referansı olmaksızın, bir şirket bütün gün geniş bir rekabet ortamında çalışabilir veya daha kötüsü, şirket eski iş yapma yöntemlerine geri dönebilir.

Örneğin: Bir havayolu şirketi (Southwest) Hizmet, hız ve sık uçak seferi konusunda odaklanmıştır. (yemek, yolcu salonu, yolculuk sınıfına ekstra yatırım yapmayarak)

Rakipleri ise tüm sektör değişkenlerine yatırım yapmıştır.

Ayırma . Mavi Okyanus stratejisi bir şirketin sunumlarında veya iş yapma biçiminde farklılık yaratmasına yardımcı olmak için tasarlanmıştır. Mavi Okyanus  stratejisi iyi tasarlanmadıysa, değer eğrisinde açıkça görülecektir. Bir Mavi Okyanus, değer eğrisinin rakiplerin eğrisi şekillerinden nasıl ayrıldığını gösterir. Aslında, Mavi Okyanus stratejisi tarafından yaratılan bir değer eğrisi , rekabet boyunca karşılaştırılan birçok değişken ve nitelikten görünür bir şekilde ayrılır .

Örneğin : Southwest diğer firmalar gibi merkezi havaalanlarına inip sonradan küçük şehirlere ve yerel havaalanlarını kullanarak aktarmalı ulaşım yöntemini kullanmak yerine orta büyüklükteki şehirlerin yerel havaalanlarına doğrudan seferler düzenlemiş ve öncülük yapmıştır.

Etkileyici Slogan İyi bir strateji satmak, güçlü bir asansör sahası gerektirir ve iyi strateji satmak için net, kesintisiz bir slogan gerekir.İyi bir slogan, tek bir mesaj verecek ve teklifi doğru bir şekilde tanıtacak .

“Araba fiyatına uçak hızı- her ihtiyacınız olduğunda “

Soutwest Havayolları

Mavi oyanusların yaratılmasında ve sürdürülen yüksek performansın açıklanmasında şirket veya endüstrinin değil de sadece doğru stratejik hamlenin ele alınmasının önemli olduğu görülmektedir.

  • Çekişmesiz Pazar alanı yaratma,
  • Rekabeti anlamsız kılma,
  • Yeni talep yaratma ve elde etme,
  • Değer maliyet değiş tokuşunu yıkma,
  • Farklılaştırma ve düşük maliyet gerçekleştirmeye çalışırken, şirketin faaliyetlerinden oluşan bütün sistemi uyumlu hale getirmek

Gerçekten Usta Savaşçılar, girdiği her savaşı kazananlar değildir.

Düşman ordularını savaşmadan çaresiz bırakanlar, işte onlar en iyi savaşçılardır.”

Sun Tzu

“Savaş Sanatı”