Gıda İhracatı Nasıl Yapılır?

Gıda sektörü oldukça geniş ürün yelpazesine sahip bir sektördür. Türkiye ekonomisi için çok kritik bir yere sahip olan gıda sektörü, Türkiye’nin en önde gelen ihracat sektörleri arasında da yer almaktadır. GTİP kodu bazından 01-24 arası fasıllarla 29. Ve 35. Faslı içine alan gıda sektöründe Türkiye’nin ihracatı 23 milyar dolar seviyesine ulaşmıştır. Türkiye gıda sektöründe net ticaret fazlası veren bir ülkedir ve yakın zamanda gıda ihracatı ithalatına göre daha hızlı bir büyüme kaydederek bu ticaret fazlasını pekiştirmiştir.

Sektörel bazda bakıldığında Türkiye’nin en fazla ihracat gerçekleştirdiği gıda alt grupları şu şekilde sıralanabilir:

  • Sert kabuklu meyveler: 2,41 milyar dolar
  • Şeker ve şekerli ürünler: 2,3 milyar dolar
  • Yaş meyve: 2,29 milyar dolar
  • Bitkisel yağ: 1,72 milyar dolar
  • Balıkçılık ve su ürünleri: 1,27 milyar dolar

Türkiye’nin gıda sektöründe en fazla ihracat gerçekleştirdiği pazarlar ise aşağıdaki gibidir:

  • Irak: 2,82 milyar dolar
  • Almanya: 1,79 milyar dolar
  • Rusya: 1,49 milyar dolar
  • ABD: 1,24 milyar dolar
  • İtalya: 1,02 milyar dolar

Gıda, hem Türkiye’nin son derece güçlü ve çeşitli üretime ve ürün gamına sahip olduğu hem de küresel ölçekte talebin sürekli var olduğu bir sektördür. Tam da bu sebeple Türkiye’nin dört bir yanındaki gıda üreticileri her geçen gün daha fazla ihracata yönelmektedir. Ancak, gıdanın sıkı denetlenen, regülasyon yoğun yapısı göz önünde bulundurulduğunda, özellikle ihracata yeni başlayan şirketler için, ihracat oldukça uzun ve riskli bir sürece dönüşebilmektedir. İhracatta başarılı olabilmek için üreticilerimizin izlemesi gereken bazı adımlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Hedef pazar tespit çalışması: İhracat yapmak isteyen gıda üreticileri için ilk adım detaylı bir pazar araştırması gerçekleştirmektir. Pazar araştırması, farklı ülkelerin birbirleriyle talep, rekabet, regülasyonlar gibi çok çeşitli alanlarda karşılaştırılmasını gerektirir. Derinlikli bir pazar araştırmasının akabinde üreticilerimiz hedef pazarlarını belirler.
  • İhracat stratejisinin belirlenmesi: Pazara karar verildikten sonra gıd üreticilerimiz o pazarla ilgili bir ihracat stratejisine ihtiyacı vardır. Bu strateji, ihracat yapmak isteyen firmanın hedefleri ve beklentileri doğrultusunda şekillenir.
  • Hedef pazar için gerekli belge ve izinlerin tespiti ve alım süreci: İhracat yapabilmenin ön koşulu gerekli belge ve izinlerin tespit edilmesi ve alınmasıdır. Hedef pazarda farklı türde gıdalar satabilmek için nasıl izin ve belgelerin alınması gerektiğinin tespiti ve gerekli başvuruların yapılması elzemdir.
  • Hedef pazardaki potansiyel alıcıların tespiti: Şüphesiz ihracatı gerçekleştirmek için ihracatı yapılmak istenen ürüne alıcı bulmak gerekir. Üreticilerimiz gıda alımı yapabilecek mağazaları, toptancıları, ithalatçıları tespit etmeli ve onlarla iletişime geçmelidir.
  • Sosyal medya stratejisinin kurgulanması: Firmaların potansiyel alıcı bulabilmek ve marka bilinirliğini arttırabilmek için kapsamlı bir sosyal medya stratejisine ihtiyacı vardır.
  • Yurtdışı Seyahati: Her ne kadar modern iletişim teknolojileri mesafeleri kısaltmış olsa da müşteriyle ve ilgili paydaşlarla yüz yüze görüşmeler yapmak hedef pazarda sürdürülebilir bir varlık oluşturabilmek için elzemdir. Bu bağlamda ihracat yapabilmek için, başta alıcılar olmak üzere çok çeşitli kişi ve kurumlarla görüşmek ve gıda odaklı sektörel fuarlara katılmak elzemdir.

Gıda İhracatı Nasıl Yapılır?

Gıda sektörü oldukça geniş ürün yelpazesine sahip bir sektördür. Türkiye ekonomisi için çok kritik bir yere sahip olan gıda sektörü, Türkiye’nin en önde gelen ihracat sektörleri arasında da yer almaktadır. GTİP kodu bazından 01-24 arası fasıllarla 29. Ve 35. Faslı içine alan gıda sektöründe Türkiye’nin ihracatı 23 milyar dolar seviyesine ulaşmıştır. Türkiye gıda sektöründe net ticaret fazlası veren bir ülkedir ve yakın zamanda gıda ihracatı ithalatına göre daha hızlı bir büyüme kaydederek bu ticaret fazlasını pekiştirmiştir.

Sektörel bazda bakıldığında Türkiye’nin en fazla ihracat gerçekleştirdiği gıda alt grupları şu şekilde sıralanabilir:

  • Sert kabuklu meyveler: 2,41 milyar dolar
  • Şeker ve şekerli ürünler: 2,3 milyar dolar
  • Yaş meyve: 2,29 milyar dolar
  • Bitkisel yağ: 1,72 milyar dolar
  • Balıkçılık ve su ürünleri: 1,27 milyar dolar

Türkiye’nin gıda sektöründe en fazla ihracat gerçekleştirdiği pazarlar ise aşağıdaki gibidir:

  • Irak: 2,82 milyar dolar
  • Almanya: 1,79 milyar dolar
  • Rusya: 1,49 milyar dolar
  • ABD: 1,24 milyar dolar
  • İtalya: 1,02 milyar dolar

Gıda, hem Türkiye’nin son derece güçlü ve çeşitli üretime ve ürün gamına sahip olduğu hem de küresel ölçekte talebin sürekli var olduğu bir sektördür. Tam da bu sebeple Türkiye’nin dört bir yanındaki gıda üreticileri her geçen gün daha fazla ihracata yönelmektedir. Ancak, gıdanın sıkı denetlenen, regülasyon yoğun yapısı göz önünde bulundurulduğunda, özellikle ihracata yeni başlayan şirketler için, ihracat oldukça uzun ve riskli bir sürece dönüşebilmektedir. İhracatta başarılı olabilmek için üreticilerimizin izlemesi gereken bazı adımlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Hedef pazar tespit çalışması: İhracat yapmak isteyen gıda üreticileri için ilk adım detaylı bir pazar araştırması gerçekleştirmektir. Pazar araştırması, farklı ülkelerin birbirleriyle talep, rekabet, regülasyonlar gibi çok çeşitli alanlarda karşılaştırılmasını gerektirir. Derinlikli bir pazar araştırmasının akabinde üreticilerimiz hedef pazarlarını belirler.
  • İhracat stratejisinin belirlenmesi: Pazara karar verildikten sonra gıd üreticilerimiz o pazarla ilgili bir ihracat stratejisine ihtiyacı vardır. Bu strateji, ihracat yapmak isteyen firmanın hedefleri ve beklentileri doğrultusunda şekillenir.
  • Hedef pazar için gerekli belge ve izinlerin tespiti ve alım süreci: İhracat yapabilmenin ön koşulu gerekli belge ve izinlerin tespit edilmesi ve alınmasıdır. Hedef pazarda farklı türde gıdalar satabilmek için nasıl izin ve belgelerin alınması gerektiğinin tespiti ve gerekli başvuruların yapılması elzemdir.
  • Hedef pazardaki potansiyel alıcıların tespiti: Şüphesiz ihracatı gerçekleştirmek için ihracatı yapılmak istenen ürüne alıcı bulmak gerekir. Üreticilerimiz gıda alımı yapabilecek mağazaları, toptancıları, ithalatçıları tespit etmeli ve onlarla iletişime geçmelidir.
  • Sosyal medya stratejisinin kurgulanması: Firmaların potansiyel alıcı bulabilmek ve marka bilinirliğini arttırabilmek için kapsamlı bir sosyal medya stratejisine ihtiyacı vardır.
  • Yurtdışı Seyahati: Her ne kadar modern iletişim teknolojileri mesafeleri kısaltmış olsa da müşteriyle ve ilgili paydaşlarla yüz yüze görüşmeler yapmak hedef pazarda sürdürülebilir bir varlık oluşturabilmek için elzemdir. Bu bağlamda ihracat yapabilmek için, başta alıcılar olmak üzere çok çeşitli kişi ve kurumlarla görüşmek ve gıda odaklı sektörel fuarlara katılmak elzemdir.

#ihracat #ihracatdanismanlik #igemeihracat #danismanlikhizmetleri #ihracatislemleri #gıda #gıdaihracatı



Bir yanıt yazın